söndag 31 augusti 2014

Ny på jobbet?

Jaha, nu har jag haft två veckors ledigt. Har hunnit läsa tre böcker och tittat igenom en DVD-box, plus fått undan massa tvätt och sånt här hemma. För dåligt väder för att vara i trädgården så mycket, tyvärr. Men nu är det slut på ledigheten. På tisdag ska jag gå mitt första pass på min nya anställning. Återstår att se om det känns som nytt jobb eller precis som det "gamla". Har nu äntligen, efter nästan 6 år i kommunen, blivit LASad och tillsvidareanställd. Dock utan fast placering så jag kommer få fortsätta att arbeta på olika ställen. Har jag otur blir det runt i hela kommunen. Av tiderna på schemat att döma blir det nog inte så mycket DV jobb heller, vilket är synd för det är ju där jag trivs som bäst.

Så nu ska jag börja jobba heltid, och kvällar. Blev lite rörigt att få rätt på det hela, men nu börjar det nog landa lite. Har letat fram och tvättat arbetskläderna för boenden och skrivit in Doris på sitt gamla dagis på Vi2 hundcenter. Så nu återstår att se hur det kommer att fungera. Naturligtvis skulle jag föredra en fast placering, så om nån hör om nån ledig tjänst inom Omsorg Helsingborg så tipsa mig gärna!

Har under sommaren återupptäckt en gammal barndomskärlek, stadsbiblioteket! Jobbade på Cafe Spalje på söder i början på sommaren och tog tåget till jobb så gick in om en eftermiddag och skaffade mig ett lånekort. Sen har jag varit där två gånger till efter det, och imorgon blir det nog igen, så att det är gjort innan jobbet drar igång. Lånar två böcker åt gången, och var lite rädd att jag inte skulle hinna med lånetiden i början, men det har gått jättebra. Och nya författare har man vågat sig på att prova, eftersom det inte kostar något. Så nu under semestern har jag läst Roslund & Hellström för första gången, men definitivt inte sista.

Så eftersom sommaren nu är över för min del kommer här sommarens lästa böcker som ett litet tips:
  • Carin Gerhardsen- Tjockare än vatten. Den fantastiska Hammarbyserien! Böckerna om Conny Sjöberg och hans kollegor på Hammarbypolisen är alltid otroligt spännande och välskrivna. Läs dom helst i rätt ordning, annars kan det nog bli lite förvirrat eftersom en del av handlingen inte är fristående.
  • Jussi Adler-Olsen- Marcoeffekten. Serien om avdelning Q blev jag faktiskt tipsad om bland deckarhyllorna på biblioteket, men då hade jag redan läst dom.
  • Åsa Larsson- Solstorm, Det blod som spillts och Svart stig. Läst dessa tre böcker om Rebecka Martinsson från Kiruna på kort tid. Letat efter den fjärde i serien på biblioteket två senaste gångerna, men den är alltid utlånad redan. Sommarens glada överraskning!
  • John Grisham- Bekännelsen. har stått i bokhyllan jättelänge, men nu blev det av att jag läste den. En fantastisk bok om rättssystemet i Texas och farorna med dödsstraffet.
  • Dennis Lehane- Mörker ta min hand.
  • Roslund och Thunberg- Björndansen. En fiktiv bok baserad på händelserna kring militärligan på 90-talet. En riktig tegelsten, men väldigt spännande.
  • Minette Walters- blomsterkronan
  • Martin Melin- Status 12
  • Roslund & Hellström- Odjuret. Den var fruktansvärd och spännande, lite Kepler-stuk.
  • Bodil Mårtensson- Cuba Red, utspelar sig i Helsingborg och Miami.
Just nu slår regnet över hela huset, så det är riktigt väder för att mysa med en bok. Ser dock hur trädgården flyter bort :( Har varit en konstig sommar vädermässigt. Hoppas att ni myser i regnet och inte flyter bort!

(nöjd över att jag äntligen fattat hur man får radavstånd och styckesindelningar att funka!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar