söndag 27 december 2015

Decemberregn

Oj, nu var det verkligen längesen jag skrev här. Har varit så trött, hängig och förkyld hela hösten och orkar mest ingenting när jag är ledig. Tråkigt att känna sig så trött och tråkig, men vad ska man göra? Nu har jag iaf precis börjat bli av med en dunderförkylning och känner hur krafterna sakta kommer tillbaka. Lite ljusare dagar på det så ska det kanske kunna vända?

Julafton firades först på jobb. Det är spännande att fira jul med demenssjuka. Hälften vet inte att det är jul, några tycker att det är skönt att vara på boende och slippa vara ensamma, men för vissa består det av en hel del ångest att inte kunna fira hemma med sin familj, att man inte lagat julmat eller köpt julklappar. En spännande upplevelse på många sätt, eftersom det var första julen sen avdelningen öppnade och vi inte riktigt visste hur det skulle gå.

På kvällen firade vi hos svägerskan i Bjuv. Det blev fina julklappar i år, så jag måste ha varit snäll. Fick en gungstol, något jag länge önskat mig. Nu ska jag bara lösa var sjutton den ska stå. Till sommaren kan den få flytta ut i uterummet är tanken iaf.

Igår, på annandagen, var vi i Smedhult och firade andra julafton hos mor. Blev lite julklappar till och massor av mat och tre hundar som var nöjda efter allt bus. Idag är första riktigt lediga dagen att ta det lugnt, och det ska utnyttjas till max. Tyvärr är det så tråkigt väder. Det uppmuntrar inte direkt till en söndagspromenad så det blir väl att läsa en bok istället.

Har blivit dålig på att läsa "fysiska" böcker sen jag skaffade konto på Storytel. Konsumerar dock många ljudböcker, och det är billigt och bra att betala en fast kostnad oavsett antalet böcker, och oavsett om dom är nya eller gamla. Lyssnar i bilen, eller på promenaden, eller när jag gör hushållssysslor och innan jag ska sova på kvällen. Praktiskt att man kan ta till sig fin litteratur under tiden som man får nåt nyttigt gjort också. Men jag gillar fortfarande lugnet det innebär att sätta sig och läsa i en "riktig" bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar